Puha Andrea
Születése óta hallássérült, így fő küldetése a hallássérüléssel élők támogatása. 2013-ban kezdett blogolni a hallássérülést övező tabutémákról, ezt jelenleg az Alapítvány blogján teszi. A Csendetlenkedő tábor és a Hali-tali tábor ötletgazdája, és hisz egy akadálymentesebb, szebb jövőben!
A szülőnek, amikor kiderül, hogy a gyermeke hallássérült, egy csomó új információ hull a nyakába, amivel megterhelő lehet megbirkózni. Egy újdonsült anyukának új az is, hogy rendszeresen védőnőhöz jár. Hát még mennyire új az, ha a korai fejlesztéssel szembesül!
Sokan ijesztőnek érzik ezt a szókapcsolatot, pedig a korai fejlesztés megközelíthető úgy is, hogy jó dolog.
Ahogyan a nevében is benne van, a gyermek korán kap segítséget, ami azért jó, mert idejében kap segítséget ahhoz, hogy ne maradjon le nagyon, vagy egyáltalán kortársaitól semmiben sem.
Mikor beszélünk korai fejlesztésről?
Szigorú értelemben véve akkor beszélünk korai fejlesztésről, ha még az első életév betöltése előtt kezdetét veszi, de kevésbé szigorú értelemben véve ide tartoznak a 0-5 éves korban gyógypedagógiai fejlesztést kapó gyerekek is.
Célja, hogy
- a hallássérült gyermek fel tudjon készülni az óvodai nevelésre,
- majd ezt követően az iskolai nevelésre, oktatásra.
Ki jogosult korai fejlesztésre?
Korai fejlesztéshez minden gyermeknek és szülőnek van joga, amennyiben szüksége van rá a gyermeknek. Azonban ahhoz, hogy jogosultak legyünk az ellátásra, szükségünk lesz a Hallásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakértői véleményére. Ez a szakértői vélemény tartalmazza - egy alapos kivizsgálás után - azt, hogy milyen fejlesztésre van szüksége a gyermeknek, és milyen gyakorisággal. Magát a korai fejlesztést a Szakértői Bizottság szervezi meg, tekintettel a szülői kérésekre, például, hogy a család lakhelyéhez közel legyen.
A fejlesztés történhet úgy, hogy a szülő heti rendszerességgel ellátogat a fejlesztő központba, és ott történik a fejlesztés, vagy pedig a család otthonában, ahová az utazó gyógypedagógus megy ki szintén heti rendszerességgel.
Miért fontos?
Az a hallássérült gyermek, aki minél hamarabb részesül korai fejlesztésben:
- jobban támaszkodik a megmaradt hallására,
- kisebb eséllyel marad le beszédfejlődésben,
- nagyobb eséllyel kerül be az integrációba,
- jobban alakul a szocializációja,
- nyugodtabb lesz az anyukája, apukája és a gyermek maga is.
Persze, a fejlesztés végkimenetele sok mindentől függ:
- a gyermek hozzáállásától és tanulékonyságától,
- a szülők hozzáállásától,
- a szurdopedagógustól,
- hallássérülés fokától és típusától,
- hallókészülék ellátás idejétől,
- fejlesztés idejének megkezdésétől.
Hiszen fontos, hogy a gyermek figyeljen, a szurdopedagógus jól rá tudjon hangolódni a szülőkre és a gyermekre is, és a szülő is kivegye a részét a fejlesztésben.
A szülő szerepe a legfontosabb!
A hallássérült gyerekek korai fejlesztése nem kizárólag abból a heti egy alkalomból áll, amikor a szurdopedagógussal találkozik a gyermek és a szülő. A fejlesztés maga inkább tanácsadás, ahol a szurdopedagógus megtanítja alapvető fogásokra a szülőt, amit beépíthet a mindennapokba. Ezeket mosogatás, játék, meseolvasás közben is beépíthetőek, tehát nem érezzük azt, hogy "fejlesztünk".
A fejlesztés részeként megtanulhatjuk kezelni a gyermek hallókészülékét, megtanuljuk, hogyan ellenőrizzük, hogy hall- e vele a gyermek. Ez fontos, hiszen egy napon majd a szülőtől tanulja meg a gyermek, hogyan gondoskodjon a segédeszközeiről.
A szülőnek éppen annyira figyelnie kell, mint amennyire a gyermek is részt vesz a fejlesztésben. A gyógypedagógus kérheti, hogy egy-egy otthoni játékot játszanak el a fejlesztésen, majd megosztja tanácsait, hogy hogyan tudja az otthoni tevékenységeket a gyermek hallás - és beszédfejlődésének szolgálatába állítani. Hiszen a hallássérült gyermek kicsit másképpen észleli környezetét, és tudatosan kell biztosítani számára a megfelelő beszédkörnyezetet és megtanítani őt arra, hogy a meglévő hallására támaszkodjon.
Nem mindig könnyű
Se a szülőnek, se a szurdopedagógusnak.
A konfliktus sok mindenből fakadhat. Abból, hogy a szakember úgy érzi, a szülő nem veszi komolyan a feladatát, vagy abból, hogy a szülőnek nem esik jól, hogy egy kívülálló akarja megmondani, hogy mi történjen a gyermekével. Tolakodónak érezhet bizonyos kérdéseket. Néha úgy érezheti, a fejlesztő csak játszik a gyermekkel. Nehézséget okozhat a szülőben munkálkodó leterheltség és szomorúság, vagy éppen a szakemberek leterheltsége.
Mindezeket azonban kellő empátiával, kommunikációval, megértő odafordulással fel lehet oldani. Merjünk kérdezni. Kérdezzünk rá, hogy ez vagy az miért hasznos. Szánjunk időt a másikra. Mindenre van válasz, és ha vannak személyes problémáink, sérelmeink, vagy a magánéletünkben vagyunk leterhelve, és azért nem tudunk odafigyelni a gyermekre eléggé, azt is osszuk meg! Ezek az információk segítik a megértést mindkét félnek.
Kérdéseid vannak? Segítünk!
Létrehoztunk egy zárt csoportot Facebookon, ahová te is csatlakozhatsz, ha közösségre vágysz! A csoportnak Csendetlenkedő a neve. Tudjuk, hogy olykor nehéz szülőként eligazodni egy olyan világban, ami a tiedétől ennyire különböző, de ha tudatosan állsz hozzá, ha birtokodban van minden fontos információ, akkor magabiztosan segítheted hallássérült gyermekedet! Segítünk, hogy megtaláld a saját utadat, és támogatunk abban, ahol éppen tartasz!
Azért érdemes csatlakoznod, mert:
- itt kiöntheted a szíved,
- beszélhetsz a hétköznapok kihívásairól, örömeiről,
- olvashatsz mások tapasztalatairól,
- mindenki inspiráció a másik számára,
- mindenki megoldást keres és kap,
- segítő közeg vesz körül,
- jó szakembereket ajánlanak neked,
- és segítünk a legtutibb hallókészülékedet is megtalálni!
Ha belépnél, itt találsz meg bennünket!
Várunk nagyon!