Ezért fontos, hogy kisebb legyen a zajlábnyom a világon!

2019-07-13T16:14:43+00:00 Categories: Vegyes sali|Tags: , , , , |

Olyan sok szó esik a klímakatasztrófáról, a szénlábnyomunkról. Arról, hogy hogyan éljünk tudatosabban, csökkentve a szénlábnyomunkat. De tudtad, hogy létezik a zajlábnyom fogalma? Hogy a világunk egyre zajosabb, és egyre több életév veszik el miatta évente? Ma odáig jutottunk, hogy küzdenünk kell pár percnyi pihentető csendért.

Mathias Basner, pszichológus kutató, aki a zaj alvásra való hatását kezdte el vizsgálnini, egy fontos hasonlattal mutatott rá TED előadásában arra az érdekes pszichológiai jelenségre, hogy miért kell komoly erőket bevetnünk annak érdekében, hogy megértessük az emberekkel, hogy a koncertek 100 decibelt is elérő hangjai komoly veszélyt jelentenek a hallásukra.
Mert a koncerteken bulizó tömegek nem érzik az együttes zenei produkcióját zajnak.
Nem véletlen, hogy csak csendes környezetben tudunk igazán pihenni.
Zajlábnyom, az új szénlábnyom - te tudod, mekkora a te zajlábnyomod?

Forrás: Unsplash

Milyen hatása van a zajnak a szervezetre?

Először nem tűnik a zaj hatása olyan különösen kellemetlennek. Megzavarja a kommunikációt, hangosabbnak kell lennünk, talán abba is kell hagynunk a beszélgetést. Nagyobb a félreértés lehetősége. Ezek mind bosszantó dolgok. Ám, ha folyamatos zajnak vagyunk kitéve, ezek az apró zavaró dolgok összeadódnak, és  komolyabb egészségügyi problémákat okoznak.

Állandó stresszhatás alá kerül a szervezet

A zaj stressz, és ez a szervezet működésében is nyomonkövethető. Ha tartósabb ideig zajnak vagyunk kitéve, és nem tudjuk befolyásolni azt, a testünk stresszhormonokat választ ki – adrenalint és a kortizolt. A vér összetétele és az erek szerkezete megváltozik, merevebbé válnak. Ez összefüggésbe hozható a magas vérnyomással, szívrohamokkal, agyi traumákkal. A zaj bizonyítottan szív-és érrendszeri problémákat tud okozni, ha nem tudunk elmenekülni előle.

Nem tudunk zajban jól aludni

A hallás csodálatos dolog. Még éjjel, alvás alatt is folyamatosan figyel, hogy készenlétbe állítsa a testet, ha fenyegetést észlel. Ha a hálószobánk nem csendes, és folyamatos zaj hallatszik be, borítékolható, hogy alvászavarokkal fogunk küzdeni. Lehet, hogy úgy kelsz fel reggel, hogy jót aludtál, de a szervezeted valójában többször felkelt az éjszaka folyamán, amikor valamilyen zajt észlelt. Ennek következtében pedig a pulzusod, vérnyomásod is magasabb volt a kelleténél, vagyis annál, ami a nyugodt, pihentető alváshoz szükséges.

A zaj  bizonyítottan alvászavarokat okoz.

Márpedig, ha nem alszunk eleget, a test nem tud pihenni és regenerálódni az éjszaka alatt. Ha ez az állapot tartósan, hónapokig fennáll, valószínűleg fokozódni fog a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. 

Az Egészségügyi Világszervezet 2011-ben úgy becsülte, hogy 1,6 millió egészséges életév vész el évente a környezeti zajhatások miatt, csak a nyugat-európai tagállamokban.

Ez már egy olyan hivatalos szám, ami mellett nem mehetünk el szótlanul.

A zaj napról napra nő a környezetünkben: a közlekedés fejlődik, az urbanizáció nő, a technológia folyamatosan újabb és újabb zajos készülékkel áll elő, és az otthonunkból sem tudunk kilépni már anélkül, hogy ne vegyen körbe bennünket a zaj. Sőt, igazat megvallva Te is sok zajt hozol létre egyetlen nap alatt. 

A zajlábnyomunk egyre nagyobb, és ideje tenni azért, hogy kisebb legyen.

Zajlábnyom, az új szénlábnyom - te tudod, mekkora a te zajlábnyomod?

Forrás: Unsplash

Hogy veheted észre, hogy rosszul viseled a zajt?

Ha megváltozik a viselkedésed zajos környezetben, az már intő jel. Ha ideges leszel a zajtól, ha a hangszigeteltség fontos tényezővé válik számodra egy új otthon keresésénél, ha kiköltözöl vidékre, vagy bezárod az ablakot, hogy kizárd a zajt, akkor egyértelmű, hogy már nem viseled jól a zaj jelenlétét.

Csökkentsd a zajlábnyomod!

Természetesen nem kell tétlenül várnunk, hogy valami történjen. Te magad is tehetsz azért, hogy a zajlábnyomod csökkenjen, és hogy a csend egyre több területet hódítson vissza magának a mai zajos világban. A helyzet nyilván nem könnyű, mert a legtöbb zajos dolog sok bevételt hoz a gazdaságnak. Elég csak a repterekre vagy a koncertekre gondolni. A zajvédelmi politika még kiforratlan, és nincsenek végleges, jól működő szabályozások. De az alábbi feladatok mindegyikével sokat tehetsz a zajlábnyomod csökkentéséért!

  1. Ha valami túl hangos, tedd szóvá!
  2. Ha a szó nem elég, ne félj cselekedni! Ha a figyelmeztetés ellenére például továbbra is túl hangosak a mozifilmek, vagy az étterem zenéje, add vissza a jegyed, és kérd vissza a pénzed! Ez az üzenet sokkal érzékenyebb pontjukon találja meg az intézmények vezetőit.
  3. Beszélj a zajártalomról és a zajártalomról, terjeszd az információkat! Beszélj erről a gyermekeddel is!
  4. Alakíts ki magadnak egy csendes otthont!
  5. Viselj zajszűrő füldugót, amikor zajos környezetben vagy!
  6. Ha zajos környezetben élsz, időnként mozdulj ki, keress fel csendes kirándulóhelyeket!
  7. Ne kelts sok zajt! Például ne kora reggel nyírd a füvet, amikor a szomszéd pihen, és használj csendesebb elektromos eszközöket! 
  8. Ha zajos eszközt vásárolsz, mindig legyen szempont, hogy a csendesebb jobb!
Zajlábnyom, az új szénlábnyom - te tudod, mekkora a te zajlábnyomod?

Forrás: Unsplash

Top