Amikor gyógypedagógusnak tanultam, és a korai fejlesztésről tanultunk, annyiszor hallottam a “mintaadás” fogalmát, hogy már a fülemen folyt ki. Valószínűleg te is találkoztál már ezzel a fejlesztéseken, csak kicsit másképpen. Jellemzően ezt úgy veheted észre, hogy nem csupán nézője, hanem cselekvő része vagy a fejlesztésnek. De mi az a mintaadás, és miért olyan fontos?

Ha jársz a gyermekeddel korai fejlesztésre, akkor általában te is része vagy. Figyeled, hogy mi történik, te is bevonódsz, a szurdopedagógus pedig tanácsokkal lát el, hogy hogyan játsszatok együtt otthon, hogyan építheted bele a mindennapi rutinotokba mindazt, ami a fejlesztésen is zajlik, anélkül, hogy azt érezné a gyermeked, hogy most ő fejlesztve van, tanul. Biztosan feltűnt már, mekkora szerepet kap ezek során az együttcselekvés. Az, hogy te is eljátszod. Ez a mintaadás.

Ez úgy tűnik, mintha céltalanul csinálnátok dolgokat, pedig ezek tudatosan felépített cselekvéssorozatok. De milyen folyamatok zajlanak le ilyenkor a háttérben? Mi az, amire ilyenkor alapozunk?

Mintaadás és a spontán utánzás, avagy így tanul a gyermek

A 2-6 éves gyerekek fő tanulási módja az önkéntelen figyelem által vezérelt spontán utánzás. A fogváltásig a gyermek utánzás révén tud kapcsolatba lépni a környezetével, az utánzás által érti meg az őt körülvevő világot. Nem abból tanul, amit mondunk neki, hanem szemlélődésből, tapasztalatból, cselekvésből. Utánzás útján tanul meg állni, járni, beszélni, és mások utánzásán keresztül fedezi fel a világot. Érzékszervein keresztül szippantja magába mindazt, amivel találkozik, és utánozza, amit a környezetében tapasztal.

Egy kisgyerek nem tudja nem utánozni azt, amit érzékel, átél, megtapasztal. Éppen ezért, megfelelő követhető mintákat kell adnunk neki. Ezért a legjobb módja a tanulásnak az, ha mintát adva együtt tevékenykedünk a gyermekkel.

A szülőnek és a szurdopedagógusnak is a legfontosabb feladata ezért az, hogy megfelelő követendő mintát adva együtt tevékenykedjenek a gyerekkel.

A gyerekek borzasztóan élvezik a cselekvéseket, és a szurdopedagógus is tudatában van annak, hogy a tevékenysége inspirálja és táplálja a gyerekek szabad játékát, ezért úgy cselekszik, hogy a gyerekek szívesen bekapcsolódjanak abba, amit ő csinál. Természetesen a gyermek életkorához, fejlettségi szintjéhez igazítja az adott mintákat.

A hallássérült gyerekeknél még fontosabb a vizualitás

Hiszen eleinte, amíg megtanulják a hangokkal való viszonyukat, jelentősen támaszkodnak a látásukra. Ezért fontos, hogy cselekvéses mintát adva a gyermek szintjének megfelelő hangélményt, utasítást adjunk, hogy hallásfigyelme, szókincse bővüljön.

Óvodában számos cselekvéses órájuk van a gyerekeknek. Például az óvónővel közösen készítenek kakaót, ültetnek virágot, mely során például a helyzethez passzoló fogalmakkal is megismerkednek.

Biztosan felmerül benned, hogy honnan tudhatod, mi a megfelelő minta, amit adnod kell a gyermekednek, de ne aggódd túl a dolgot! A gyermekek agya olyan, mint a szivacs, folyamatosan tanulnak az utánzás révén tőled. A szurdopedagógusotok pedig ellát majd tanácsokkal a fejlesztések során.

Neked is van mit mesélned?

Oszd meg velünk és a többi szülővel is! Létrehoztunk egy zárt csoportot Facebookon, ahová te is csatlakozhatsz, ha közösségre vágysz! A csoportnak Csendetlenkedő a neve. Tudjuk, hogy olykor nehéz szülőként eligazodni egy olyan világban, ami a tiedétől ennyire különböző, de ha tudatosan állsz hozzá, ha birtokodban van minden fontos információ, akkor magabiztosan segítheted hallássérült gyermekedet! Segítünk, hogy megtaláld a saját utadat, és támogatunk abban, ahol éppen tartasz!

Azért érdemes csatlakoznod, mert:

  • itt kiöntheted a szíved,
  • beszélhetsz a hétköznapok kihívásairól, örömeiről,
  • olvashatsz mások tapasztalatairól,
  • mindenki inspiráció a másik számára,
  • mindenki megoldást keres és kap,
  • segítő közeg vesz körül,
  • jó szakembereket ajánlanak neked,
  • és segítünk a legtutibb hallókészülékedet is megtalálni!

Ha belépnél, itt találsz meg bennünket! 

Várunk nagyon!