Puha Andrea
Születése óta hallássérült, így fő küldetése a hallássérüléssel élők támogatása. 2013-ban kezdett blogolni a hallássérülést övező tabutémákról, ezt jelenleg az Alapítvány blogján teszi. A Csendetlenkedő tábor és a Hali-tali tábor ötletgazdája, és hisz egy akadálymentesebb, szebb jövőben!
Az összes gyereknapról ugyanolyan emlékeim vannak. Történik valami. De nem teljesen értem, hogy mi. Ha te is gyereknapot szervezel, akkor jó, ha gondolsz arra is, hogy akadálymentessé tedd a gyereknapot a speciális szükségletű gyerekeknek, így a hallássérült gyerekeknek is.
Emlékszem, hogy rajzolok. Emlékszem, hogy zsákban ugrálok, és arra is, hogy utoljára indulok el. Emlékszem, hogy sokan vagyunk egy helyen, gyerekek, de nem teljesen értem, miért vagyok ott. Látom, hogy sok mindent csinálunk, de nem teljesen világos, melyik dolognak mi az értelme.
Néha beégek. Érzem, hogy rossz helyen vagyok, rosszkor és rosszul csinálok valamit.
Főleg a csoportos vagy csapatjátékoknál. Vöröslik olyankor az arcom, pedig azt se tudom, hol hibáztam. Meg miért.
Ha nem szeretnéd, hogy nálad is így érezze magát egy hallássérült gyerek, akkor figyelj oda néhány dologra.
Tudd meg, lesz- e hallássérült gyermek!
A hallássérülés nincs kiírva egy gyerek homlokára sem, és a hallássérültek egy része tökéletesen képes beilleszkedni a halló, többségi társadalomba. Ha halló vagy, nem feltétlenül szúrod ki őt a többi gyerek között, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne szüksége bizonyos esetekben támogatásra.
Éppen ezért, ha teheted, akkor a gyereknap meghirdetésekor hívd fel a figyelmet arra, hogy jelezzék a speciális szükségletű gyerekek a jelenlétüket és segítségigényüket. Így tudni fogod, körülbelül hány főre számíthatsz, és milyen segítséggel kell készülnöd.
Vesd be a csúcs modern technológiát!
Rengeteg segédeszköz létezik már a piacon, amivel tudsz segítséget biztosítani egy hallássérültnek. Nem feltétlenül arról van szó, hogy szerezd be ezeket az eszközöket, hanem használd azokat, amelyek a hallássérültek birtokában vannak.
Ilyen például az adó-vevő készülék, aminek az adó felét a nyakadba veheted játékvezetőként, hogy a hallássérült gyerkőc tisztábban értsen és halljon téged. Ennek nagy jelentősége van abban, hogy megértse a játékszabályokat, és pontosan tudja, mi történik és miért.
Hívj tolmácsot!
Ha jelzik és kérik, akkor érdemes orális vagy jelnyelvi tolmácsot hívni, hogy a gyermek igénybe tudja venni. Esetleg már a személyzet közé érdemes olyan tagokat toborozni, akik ismerik a jelnyelvet, és tudnak segíteni a kommunikációban.
Legyen olyan személyzeted, aki ért a hallássérültekhez!
A játékvezetők és szervezők között jó, ha akad szurdopedagógus, vagy valaki, aki érintett, sorstárs, tud jelelni vagy van tapasztalata hallássérültekkel.
Vannak ugyanis apró gesztusok, cselekvések, amelyeket ők szinte automatikusan észrevesznek a hallássérült gyerekeknél, és észreveszik, ha segítségre van szükségük, anélkül, hogy szólnának.
Ugyanígy természetes nekik az is, hogy feléjük forduljanak, elismétlik az elhangzottakat, figyelnek az olyan befolyásoló tényezőkre, mint a fényviszonyok (nem mindegy, hogy nappal szemben állnak vagy háttal), a zajforrások vagy a száj láthatósága.
Ha a személyzetbe nem tudsz ilyen embereket toborozni, akkor mindenképpen érdemes egy érzékenyítő képzést leszervezni számukra, hogy megismerjék a hallássérülteket, tudják, mi mindenre kell majd odafigyelniük egy hallássérült gyermeknél.
Használj sok vizuális elemet!
Ha teheted, mindent szövegesíts és ábrázolj. Így, ha valamiről lemarad a gyerek, akkor olvasással, vizuálisan pótolni tud, kitölti a hézagokat az információk között.
A csoportos játékok leírása praktikus lehet, hogy könnyen megértse a játékszabályokat, és ne égjen be úgy, mint én. Akár előre közzé is teheted online ezeket az anyagokat, mint afféle infócsomagot.
Vond be a szülőket!
A szülő ugyanis sokkal jobban érti a gyermekét, mint te vagy a játékvezetők. Iktass be néhány olyan játékot is, amit szülővel együtt lehet játszani, így a szülő könnyen be tudja vonni őt a játékba.
Találj ki hallássérült kompatibilis játékokat!
Nem minden játékban leli örömét egy hallássérült gyermek.
Gondot okozhatnak neki a
- verbális alapú, bekiabálós játékok,
- komplexebb, még ismeretlen csapatjátékok,
- hangjelzésen alapuló, változatos játékok, (pl. hangjelzésre kell mást csinálni)
Ha hallássérült kompatibilis játékokat szeretnél, akkor kerüld el a fenti elemeket tartalmazó játékokat, vagy készülj fel ezeknek a problémáknak az áthidalására.
Például a csapatjátékoknál hagyjon időt a játékvezető a szabályok megértésére, és törekedjen arra, hogy az első néhány kör csak próba legyen.
A verbális bekiabálós játékoknál várja meg, amíg ránéz a hallássérült gyermek, hagyjon időt neki is a reagálásra. Segítse ki, ha elakad. Tippelős játékoknál – pl barkóba – a bekiabálásokat írni is lehet egy táblára, hogy követni tudja, hol tart a játék.
Hangjelzésen alapuló játék során pedig érdemes hang helyett vizuális jelet használni.
Tehát a verbális, akusztikus elemek helyett használj írásbeli, és más vizuális elemeket.
Így lesz boldog a hallássérült gyerek az általad szervezett gyereknapon!