Puha Andrea
Születése óta hallássérült, így fő küldetése a hallássérüléssel élők támogatása. 2013-ban kezdett blogolni a hallássérülést övező tabutémákról, ezt jelenleg az Alapítvány blogján teszi. A Csendetlenkedő tábor és a Hali-tali tábor ötletgazdája, és hisz egy akadálymentesebb, szebb jövőben!
Ma van az ápolók világnapja. Ma azonban nem csak azok az ápolók jutottak eszembe, akik megigazítják hozzátartozóink háta mögött a párnát, vagy tartják a lelket mindenkiben, hanem a hallás gondozóira, az audiológusokra is.
A jó audiológusok angyalok. Ők azok, akik a szárnyaik alá vesznek minket, meg a hallásunkat is. Várod, hogy a székükbe ülj és birtokba vegyék a füledet. Arany kezük van, és a mosolyuk gyógyít. Úgy dorgálnak meg és parancsolnak, hogy kérésnek érzed.
Szavaik kimasszírozzák a kétséget belőled, és elhiszed, hogy nem lesz semmi gond.
Bízom benne, hogy mindenkinek van egy kedvenc audiológusa, akinél ezt érzi. Mert én ezt érzem az enyémnél.
Sokan – akárcsak az ápolókkal szemben – úgy az audiológusokkal szemben is számtalan elvárást állítunk fel, de nem kérdezzük meg őket a munkájukról.
Arról, hogy miért ezt a munkát választották. Mert nem mindenki csak a pénzért. Arról, hogy mit szeret a legjobban a munkájában, vagy hogy mi volt a kedvenc pillanata a munkája során.
Hamarabb gondolunk magunkra.
- Arra, hogy reméljük, a hallókészülékünk úgy fog szólni, ahogyan szeretnénk.
- Hogy jól veszi le a lenyomatot az illesztékhez.
- Hogy mindent elmagyaráz.
- Hogy megnyugtat.
Ezért én most úgy döntöttem, hogy kifaggatok néhány audiológust arról, hogy mi mindent szeretnek a munkájukban, és mi az, amit ki tudnak ragadni a munkájukból. Azért is döntöttem így, hogy legalább most, a cikk erejéig ők legyenek középpontban. Helyettünk.
A válaszaikból az derült ki, hogy az ő szemszögükből a szakma szépségét sok apró dolog adja össze.
#1 a különleges kérések
Azt hiszem, egy audiológusnak szüksége van fantáziára. Gondoljátok csak el, hallóként van egy elképzelése a hallásról, amit sutba kell dobnia. Főleg, ha különleges, szokatlan, ámde vicces kérésekkel találják meg.
,,Volt olyan ügyfelem, aki azt kérte, hogy csináljam meg úgy a hallókészüléket, hogy a kedvenc szappanoperáját hallhassa. Ellenben nem kíváncsi a szomszédjaira és az utcai közlekedés zajára.”
Ábrányi Ágnes, Ági- Fon
Azt hiszem, emiatt is kiváltság hallássérültnek lenni.
#2 a megható pillanatok
Nem csak a mi szemszögünkből katarzis megélni az új hangokat, ezek az érzések az arcunkra is kiülnek, amit az audiológusok soha, de soha nem felejtenek el.
,,Könnyfakasztó pillanat, ha egy csecsemő hallókészüléket kap, elkezdi figyelni a környezetét, próbálgatja a hangját, vagy például egy fiatal, aki addig a mobiltelefonját csak sms-re használta, telefonálni tud, kedvenc zeneszámát újra hallja.”
Várhelyi Krisztina, Otonet
Vagy ha csak hallja, hogy beszámolnak róla. Az is emlékezetes marad.
,,Egy 4-5 éves kisfiú páciensem anyukája 2 nap múlva felhívott, hogy Ádám hallja a játszótéren a cipője alatt “csörgő” kavicsot, pedig eddig a telefon csengését sem vette észre. Nagyon jó naponta látni, mikor a hozzánk forduló személyek újra hallják szeretteik hangját, vagy rácsodálkoznak a madárcsicsergés hangjára, ami már csak emlékeikben élt.”
Ábrányi Ágnes, Ági- Fon
#3 a szakmai elismerés
Igen, egy audiológusnak fontos a szakmai elismerés is, hiszen ez tipikusan olyan munkakör, ami élethosszig tartó tanulással és továbbképzésekkel jár.
,,Egy Svácjból hazatelepült úr látogatott el hozzám egyszer, azzal, hogy rossz a készüléke, és tudok-e neki segíteni. Persze tudtam, és később vásárolt is készüléket nálam. Próbahordás alatt elment Svájcba, és az ottani barátjának, aki szakember volt, megmutatta a készüléket és a beállításokat. Azt mondta, hogy kint sem tudták volna jobban beállítani, és az egész üzlet és a szakértelem, amit tapasztal itt, van olyan jó, mint Svájcban. Azért ez nekem nagy dicséret volt.”
Ábrányi Tamás, Ági- Fon
#4 személyiségi átalakulások
Ugye, jól ismered az érzést, amikor egy hallókészülék hatására kinyílsz, mint egy rózsa? Az audiológusoknak is varázslatos érzés, ha a segítségüknek köszönhetően a begubózott lelkek szárnyalni kezdenek.
,,Legnagyobb sikertörténetem egy rendkívül bizalmatlan hallássérült hölgy, aki hallásszalontól hallásszalonig járt éveken át, de csak kudarcélmények érték. Nagyjából 10 éve segítettem neki hallókészüléket választani, ma boldog, mosolygós hallókészüléket viselő nő. Döbbenetes volt végignézni, hogy egy morcos, bizalmatlan, súlyos nagyothalló ember hogyan változik át apró lépésenként boldog, kiegyensúlyozott emberré.”
Várhelyi Krisztina, Otonet
,,Ráckevén volt egy nénim, akit a szomszédasszonya kísért el a hallásvizsgálatra, majd a hallókészülék próbára. Eleinte szinte mindent a szomszéd hölggyel beszéltem meg, mert a hallássérült idős hölgy semmit nem hallott. Amikor mégis hajlandó volt kommunikálni, csak azt hajtogatta, hogy nincsen őneki erre szüksége, egyébként se él már sokáig, és különben se tudná megszokni a készülék viselését. Mondtam neki, hogy jó, majd feltettük a készüléket. Egy hét múlva jöttek ismét, az idős hölgy csicsergett, alig akarta abba hagyni a beszélgetést! A mogorva, befelé forduló, hallgatag asszonyból egy vidám, mindent azonnal közölni akaró ember lett.”
Molnár Szilvia, Otonet
#5 a sorstársi motiváció
És igen, ki lenne megértőbb, mint az, aki maga is tudja, milyen hallássérültként élni?
,,Mivel koromnál fogva nekem is hallásproblémám van, és jómagam is hallókészüléket használok, saját tapasztalatból tudom, mennyire fontos a jó hallás. Átérzem a lelki problémájukat azoknak, akik először szembesülnek a hallókészülékkel és a hallásveszteségükkel, emiatt is vagyok olyan elszánt abban, hogy segítsek a sorstársaimnak.”
Csurgai Istvánné Magdolna, Hallomás
#6 a hivatástudat
Ahhoz, hogy valaki jó szakember legyen, jó, ha nem kötelességként és nyűgként gondol a saját munkájára, hanem hivatásként.
,,A legnagyobb öröm, ha egy nem halló ember a segítségem által hallóvá válik, és ezt az örömet látom a szemében, illetve az életminőségének a javulásában.”
Kohári Imréné Anna, Ko-Ha Sound
"Mit jelent nekem ez a munka? Emberszeretetet. Ebből manapság nagy hiány van. De minél többet adok, annál többet kapok vissza.”
Sarkadi Henriett, Ko-Ha Sound
#7 a kihívás
Nem hiába mondják, hogy nincs két egyforma hallássérült, ugyanígy nincs két egyforma hallásgörbe és igény sem a hallókészülékeket illetően. Van, akit ez motivál a munkájában.
,,Rendkívül izgalmasnak találtam, hogy ha két páciensnek azonos a hallása, és hasonló életkörülmények közt élnek, biztosan nem azonos hangzású készüléket fognak önmaguknak választani, a készülék beállítása pedig merőben más és más lesz.”
Ábrányi Ágnes, Ági- Fon
,,Minden eset egy kirakós játék, amit nekünk kell összeilleszteni. Mindenki más problémával érkezik hozzánk, ez pedig arra sarkall, hogy egyre többet tanuljak.”
Sarkadi Henriett, Ko-Ha Sound