Puha Andrea
Születése óta hallássérült, így fő küldetése a hallássérüléssel élők támogatása. 2013-ban kezdett blogolni a hallássérülést övező tabutémákról, ezt jelenleg az Alapítvány blogján teszi. A Csendetlenkedő tábor és a Hali-tali tábor ötletgazdája, és hisz egy akadálymentesebb, szebb jövőben!
Sajnos nem mindig derül ki időben, ha hallássérült a gyerek, és nem mindig evidens, hogy fejlesztést és megfelelő készüléket kap a gyermek. Néha a szülő sincs mindig a gyermek mellett, és sokszor a gyermek az, aki felnőttként kézbe veszi a saját életét.
Régen ez gyakoribb volt, mint ahogyan a spontán integráció is. Ma már ilyen nincsen, és remélhetőleg mindenki megkapja a neki kijáró ellátást. De régen is voltak hallássérültek, akkor, amikor az integráció és a hallásszűrés gyerekcipőben járt. Jöjjön egy kis életmese abból az időből, Mónitól.
*
Hogyan is kezdjem? Talán az elején. Körülbelül ötéves lehettem, amikor elcsattant az első pofon. Nem, soha nem bántottak a szüleim. Tehetetlenségében tette ezt anyám, amikor mindig visszakérdeztem, hogy: „Mi?”
Anyám nem tudott mit kezdeni a helyzettel, hogy már megint figyelmetlen voltam.
Az óvodában többnyire egyedül játszottam. Jól elvoltam a sarokban, senkit nem zavartam, még az óvónőket sem. Őket csak akkor zavartam, amikor énekelni kellett, és én folyton mást énekeltem, mint a többi gyerek. Emiatt szóltak anyukámnak.
Ekkor – körülbelül 1978-ban - a szüleim, sőt még a nénikém, nagymamám is elvittek a szülővárosomban rendelő fül –orr –gégészhez. Csináltak ott egy hallásvizsgálatot, ami abban merült ki, hogy az orvos körbejárt engem, és megütögette a zsebeit, amiben egy kulcscsomó volt. Amikor a bal fülem mellé ért, én azt mondtam: „Kulcs!” Ennyi volt a vizsgálat.
A doktor úr akkor azt mondta, hogy nincs semmi baj a hallásommal, egyszerűen csak figyelmetlen vagyok.
A szüleim pedig hittek ennek az orvosnak, és nem erőltették a további vizsgálatokat.
Kijártam az óvodát, az általános iskolát, a középiskolát. Integráltan. Soha senkit nem érdekelt, hogy mennyire nehéz nekem a beilleszkedés.
Kevés barátom volt, velük is úgy sikerült barátságot kialakítanom, hogy együtt jártunk haza a suliból. Amikor nem zavart be a kommunikációba a hangzavar, mint az iskolában, akkor tudtam jókat beszélgetni velük.
A szókincsem úgy tíz éves koromban gyarapodott igazán, amikor elkezdtem könyveket olvasni. Ez is jó módja volt az egyedüllét, a magány elűzésének.
Egy idő után szenvedélyesen olvastam. Sokat, még többet.
Az írásbeli dolgozataimat többnyire jól megírtam. Szóban nem tudtam lefelelni, mert nem igazán értettem a kérdéseket. Kifejezetten utáltam, amikor a tanár a padsorok között mászkált, és úgy diktálta az anyagot. Vagy ha a táblával szembe állva, nekem háttal mondta a magáét, amiből én csak hangfoszlányokat értettem. De azért csak kijártam az iskoláimat.
Próbáltam hallókészülékkel hallani, de csak az egyik fülemre hallottam vele, így egy idő után azt nem hordtam. Felnőtt fejjel érettségiztem, majd jogosítványt szereztem. A jogosítvány megszerzése sem volt könnyű. Két alkalommal azért húztak meg, mert nem hallottam, hogy a vizsgabiztos mit mond nekem. De végül azért csak sikerült. Folytattam a tanulmányaimat is.
2013 karácsonyára kaptam egy könyvet, amiben benne volt egy siket hölgy története, akit implantáltak. Várjunk csak, gondoltam, mi az, hogy implantáció? Ekkor hallottam először a cochleáris implantátumról. Eldöntöttem, hogy utána járok.
Kértem időpontot egy klinikán, ahol alaposan kivizsgáltak. Ott elmondták, hogy a jobb fülem siket. Akkor értettem meg azt is, hogy miért nem hallottam én hallókészülékkel sem rá. Azt is mondták, hogy azt a fület lehet implantálni.
Sírtam. Nem értettem, hogy miért nem mondta ezt nekem 39 évig egyetlen orvos sem.
2014 június 11 .-én megműtöttek, cochleális implantátumot kaptam. Egy hónap múlva bekapcsolták.
Sírtam. Azt az érzést nem lehet elmondani. Hallottam. Mindent értettem, amit mondtak.
Voltak zajok, amelyek kifejezetten zavartak, rendszeresen jártam kontrollra, ahol mindig újra állítottak az implantátumon. A másik fülem is megvizsgálták, és kaptam rá hallókészüléket. Most már harmonikus minden.
Hallok, értek, kommunikálok. S harcolok. Minden kicsi sorstársamért!
Nem engedhetem, hogy akárcsak egy kisgyermek is elvesszen a hallók közt. Ha van rá esély, hallania kell!
Most dolgozom. Beilleszkedtem a társadalomba. Fontos vagyok, kellek. Tanulom a jelnyelvet, hogy híd lehessek a hallók és nem hallók között.