Tabu

Hogyan válasszunk hallásgondozót?

Az íróról

Puha Andrea

Születése óta hallássérült, így fő küldetése a hallássérüléssel élők támogatása. 2013-ban kezdett blogolni a hallássérülést övező tabutémákról, ezt jelenleg az Alapítvány blogján teszi. A Csendetlenkedő tábor és a Hali-tali tábor ötletgazdája, és hisz egy akadálymentesebb, szebb jövőben!

Szinte mindenki hallott már róla, de kevesen tudják pontosan honnan ered, „hogyan működik”, és mi a célja…

Hogyan válasszunk hallásgondozót?

A világ legrégebbi és legmegbízhatóbbnak tekintett étterem- és szálloda kalauzának – a francia Guide Michelin-nek – neve és története – első hallásra talán furcsának tűnő módon - egybefonódik a 127 éves, mára már világszerte ismert Michelin gumiabroncsgyártó vállalatóriással. A kalauz, amelyet „Vörös Könyv”-ként is emlegetnek, 5 szempont szerint értékeli az arra érdemesnek talált éttermeket:Hogyan válasszunk hallásgondozót?

  • Az ételek minősége
  • A sütés, főzés, ízesítés tökéletessége
  • A konyha eredetisége, stílusa
  • Az „ár-érték” arány, valamint
  • A látogatások gyakorisága alapján.

A vizsgálat során, – amelyet a kilétüket titokban tartó „inspectorok” végeznek, - csupán az ételeket minősítik, a felszolgálást, a teríték minőségét, a dekorációkat nem veszik figyelembe. Az eredményeket a szakácsművészet területén a tökéletesség szimbólumává vált Michelin-csillagok számával ismerik el.

Hogyan válasszunk hallásgondozót?Egy csillaggal minősíti a Vörös Könyv a „kellemes úti kitérőt jelentő, kiváló fogásokkal büszkélkedő” éttermeket.
Hogyan válasszunk hallásgondozót?Hogyan válasszunk hallásgondozót?Két csillagot kapnak azok a kitűnő éttermek, amelyek miatt érdemes az utazóknak hosszabb kitérőket is tenni.
Hogyan válasszunk hallásgondozót?Hogyan válasszunk hallásgondozót?Hogyan válasszunk hallásgondozót?Három csillagot adnak azoknak a helyeknek, amelyek meglátogatása külön utazást is megér.

Forrás: wikipedia

De hogyan kapcsolódik ez a hallásgondozáshoz?

Ha a hallásunkról van szó, a megbízhatóság szinte kézzelfogható szemponttá válik. Ez különösen igaz azok esetében, akiknek koruk, vagy hallásállapotuk alapján keresniük és választaniuk kell egy helyet – audiológiai szakrendelőt, vagy hallásközpontot – ahol az ott dolgozó hallásgondozó szakemberekre bízzák hallásuk javítását.

Hallásunk a legtöbb esetben javítható, de ennek eszközei költséges dolgok, amelyek megfelelő kiválasztása és beállítása alapos felkészültséget, megfelelő felszerelést, türelmet és odafigyelést kívánnak meg a szakemberektől. Mi pedig többnyire csak reméljük, hogy a készülékek, amelyek mellett 6 évre elköteleztük magunkat, be fogják váltani a hozzájuk fűzött reményeket.

Pedig a halláscentrumokkal szemben elvárható minőségi mutatók viszonylag jól körülírhatóak szakmai, – létezik ugyanis erre vonatkozó előírás - emberi, vagy akár megközelíthetőségi szempontok mentén.

Mivel nem találtunk sem Magyarországon, sem Európában olyan nyilvántartást, amely a Michelin Guide-hoz hasonló módon segíthette volna a hallásjavításra szoruló embereknek megtalálni az igényeiknek megfelelő halláscentrumot, 2014-ben létrehoztuk saját értékelő rendszerünket, amely a szakmai protokoll elvárásait kiegészítve, több, mint 100 vizsgálandó paraméter alapján pontozza az adott halláscentrumot.

Hasonlóan a Michelin csillagokhoz, a mi értékelő rendszerünk is az átlagos teljesítményt és minőséget MEGHALADÓ helyeket értékeli csillagaival. Az elérhető 200 pontból már az első csillag eléréséhez is teljesíteni kell legalább 60-at, - ami egy átlagos ellátóhely színvonalára jellemző - és minden további 15 pont egy újabb fél csillaggal növeli az elért eredményt.

A vizsgálatokat Alapítványunk nagyothalló aktivistái végzik, akik a próbavásárláshoz hasonlóan nem fedik fel kilétüket a folyamat során, és ha szükséges, 4-5-ször is meglátogatják a vizsgált halláscentrumot.

A vizsgálat lefolytatásához egy kérdőívet használnak, amelynek pontjai kitérnek a szakmai protokoll követésével, a tájékoztatással, az ügyfélközpontúsággal, a hely megközelíthetőségével, tisztaságával, akadálymentesítettségével, a hallásjavító megoldás kiválasztásának megfelelőségével és korrektségével, az eszközök beállításának szakmai minőségével, a hosszú távú gondoskodással kapcsolatos kérdésekre.

Hogyan válasszunk hallásgondozót?

Tapasztalataikat kérdőív kitöltésével, illetve szabad szöveges formában is eljuttatják hozzánk, ahol ezek alapján elkészül a pontozás, az adott halláscentrum minősítése. A minősítés 2 évig érvényes, amit újraminősítés, vagy annak hiányában a minősítés elavulása követ.

Hiszünk abban, hogy ez az alapos és hosszadalmas vizsgálati és értékelési rendszer a nagyothallók érdekét szolgálja. Természetesen időbe telik, míg mindenhová eljutunk, ezért az eredmények nem jelentik azt, hogy a vizsgáltakon kívül nincsenek akár magasabb minősítésre is érdemes halláscentrumok.

Szeretné megtudni, hogy hány csillagot kapna az a halláscentrum ahová Ön jár? Esetleg jelentkezne próbavásárlónak?

Írjon nekünk!

Szeretne értesülni róla, ha egy új halláscentrum kerül a listára? Kövessen minket a Facebookon, vagy iratkozzon fel hírlevelünkre!

Megosztom :

Facebook
Pinterest
Email